16.12.08

Matematika i još neke stvari

Evo, već nekoliko dana sam na godišnjem odmoru. Nema potrebe da gledate u kalendar - jeste, danas je 16.decembar (btw, zašto li se ime meseca piše malim slovom?). Za one koji me ne poznaju moram da napomenem da je prilično tipično za mene da radim stvari koje nikom drugom, a da se vodi kao normalan, ne pada na pamet da uradi. Pokažite mi još nekoga ko je ovih dana, dobrovoljno, na GO?
Ali nije ovaj blog o pravopisu niti uputstvo o pravilnom korišćenju GO, to sam, samo onako, usput, spomenuo da možda opravdam silne sate koje provodim ispred kompjutera. A, šta drugo da radim kad su mi svi ortaci na poslu, žena i deca u školi i/ili fakultetu (žena iz profesionalnih razloga, a deca zato što misle da moraju) i šta mi drugo preostaje?

Elem, surfujući po ovoj zarazi od Interneta, najviše volim da odem na www.neshto.blogspot.com i da uz pomoć dugmeta [Next Blog] zavirim u živote drugih ljudi. Bože, koliko tu ima lepih, baš lepih tekstova i fotografija. Jutros sam, uz kaficu, svratio na jedan blog koji inače od skoro redovno pratim i još jednom pročitao priču čiji je naslov "Fragmenti". Autorka je pisala o fragmentima iz svog života i priča je zaista fenomenalna i mogu vam je preporučiti (ali samo preko PM, ne ovako javno). Negde pri sredini napisala je: "Svo zlo ovog sveta sažeto je u toj nauci. Ne zamerite na subjektivnosti. Jaka je to autosugestija, ali baš me briga. Nikad nisam doživela takav maltretman kao od nastavnice matematike."

E, to je razlog moje današnje pisanije. Matematika. Ta fundamentalna nauka koja je osnov za sve ostale prirodne nauke. Neizbežan predmet u svim osnovnim i srednjim školama. Nauka koja razvija naše logičko razmišljanje...
Sve je to divno i krasno, ali: zašto bi smo mi svi morali logično razmišljati?
Ko ima pravog životnog iskustva zna de je lepota života u njegovoj nepredvidljivosti i nelogičnosti. Zar nije veliki Einstain rekao: Mašta je važnija od znanja! Jer, stvarno, suvo znanje koje nije u funkciji ostvarivanja mašte ne služi ničemu. To je neki naučni "l'art pour l'artizam".

Uz pomoć svojih uspomena iz osnovne škole i iskustvo koje sam stekao kroz školovanje svoje dece daju mi za pravo da tvrdim da je kod nas pristup matematici u samom startu pogrešan. Nastavnici matematike, ubeđeni u svoju nadljudsku sposobnosts igranja brojevima, visoko iznad nas ostalih, logikom neobdarenih smrtnika, kao da se još više trude da nam taj predmet ogade u samom početku. Kao da im je krajnji cilj da nam te apstraktne pojmove još više zamute, a svoju skoro božansku veličinu i nadmoć potvrđuju poslovičnom strogošću i kažnjavanjem svakog pogrešno postavljenog matematičkog simbola, drakonskim kaznama. Niko ne uspeva bolje da kazni učenika od profesora matematike.
Na jednom roditeljskom sastanku sam brzopleto konstatovao da ako u odeljenju od 33 učenika 28 njih dobije "keca" iz kontronog, da je verovatno greška u onome ko nameće znanje a ne u objektima namicanja tj. učenicima. Ćerka mi je tada bila u VII razredu i naredne dve godine nastavnica nije propuštala nijednu priliku da ćerki dokaže, ono što je ona već znala, da ne zna matematiku i da sam ja u krivu sa mojom konstatacijom da ona (nastavnica) ne ume da prenese svoje znanje, već njena (ćerkina) urođena i verovatno od mene nasleđena glupavost. Ćerka se u međuvremenu zaposlila u jednoj banci i premda tu sve vrvi od brojeva, od matematike koristi ono što i 90% ljudi na ovom svetu. Četiri osnovne računske radnje, tablicu množenja i procentni račun.
Da li je moguće da ni jedan ministar koji se hvata u koštac sa reformom školstva nije u stanju da prilagodi program potrebama 90% ljudi već se i dalje insistira na forsiranju logike i dokazivanju pameti kroz rešavanje apstraktnih matematičkih jednačina. Ili se i oni plaše da ih nevidljivi lobi matematičara ne proglasi genetski glupim i nepodobnim za toliko željeno mesto ministra?
Slično se dešava i sa ostalim, u principu vrlo interesantnim predmetima prirodnih nauka, kao što su fizika i hemija. Umesto da se, ali bukvalno, kroz igru i eksperimente deca zainteresuju za materiju da počnu praktično da shvataju kako i zašto se neki procesi odvijaju, da deca postanu radoznala, barem u osnovnoj školi, pribegava se jednačinama i teoretisanju do nivo kada se i najupornijem sve zgadi.
Sad, ne znam zašto sam sve ovo napisao? Možda pročita neki klinac koji će kroz xy godina postati ministar obrazovanja pa odluči da školstvo organizuje primereno korisnicima; da škole počnu da proizvode radoznale, maštovite klince koji će umeti da koriste stečeno znanje jer danas se, nažalost, sve svodi na to ko će biti bolji "magnetofon" koji samo reprodukuje ono šta je čuo bez stvarne želje da shvati suštinu.

10 comments:

Nikola said...

Slažem se da je koncepcija našeg obrazovnog programa takva da od dece prave nefunkcionalne autiste, sposobne da klimaju glavom ili ni to.

Ali ne bih se složio da je matematika toliko nevažna nauka. Brojevi jesu svuda oko nas. Svet sagledan kroz brojeve (a svi ga tako gledamo, svesno ili ne..) postaje drugačiji nego gledan prostim okom. To je već filozofija, pitagorejskog tipa.. Osim što je majka ostalih prirodnih nauka, vrlo je dobra za razvijanje logičnog načina razmišljanja. Naravno, ne potenciram naše krvavo kažnjavanje za pogrešno postavljen znak, jer je to greška obrazovnog sistema, a ne same nauke.

Matematika naučena "na magnetofon" uopšte nije poenta izučavanja (kao ni ijednog drugog predmeta, uostalom), njen primarni cilj je da ponudi alternativni način kapiranja stvari uopšte, a tek sekundarni - saznanje o samoj nauci..

Anonymous said...

Naravno, Nikola, da je matematika izuzetno važna. To je fundamen čovečanstva. Bez nje nema civilizacijskog napretka. Shvatajući matematiku shavatili smo principe svega oko nas i univerzuma. Matematika je sagradila piramide odvela nas do meseca i odvešće nas još dalje. Moj blog je bio, kao što si i sam konstatovao, samo kritika obrazovnog sistema. On je katastrofalno rigidan, loše organizovan i vođen sa lošim kadrovima. U školama rade ljudi koji su stručni, čak o "over educateted" za taj posao, ali pedagoški nisu na potrebnom nivou. Ustvari tu su ispod svakog nivoa. Naši nastavnici/profesori su stručno obrazovani i znaju materiju ali u većini slučajeva ne umeju to svoje znanje da prenesu. Tu je problem. To se eliminiše sistemski. I profesori su radnici. Profesor koji ne ume da nauči učenika je kao radnik koji proizvodi "škart", a takvi radnici dobijaju otkaz ili ih se prebaci na drugo radno mesto primereno njihovim sposobnostima.
U svakom slučaju zahvaljujem ti na poseti i vremenu koje posvećuješ mojim blogovima.

Тања said...

thanks za osvrt na "frg"! :-)
Da stvar za mene bude jos gora(:-X), i dalje se gombam sa nastavnikom matematike - mog deteta!
Bila sam na roditeljskom nedavno, ali jos nisam stigla da napisem post. Jedan post sam vec napisala o njemu. Ovaj put sam resila da vise necu ici na roditeljske. Znamo svi da je matematika vazna, ali ne radi se o predmetu, vec o odnosu nastavnika, itd...

Miroslav said...

Meni su moji zabranili da idem na roditeljske :)
Ja sam u školi, naročito gimnaziji, bio večiti buntovnik (s razligom) i zadao dosta glavobolje pok. majci, koja se jako sekirala, pa ne mogu sada da budem licemerem i tražim od moje dece da budu "primer(en)i" đaci. Čak sam izjavio (pola u šali) da neću tolerisati nikakve "Vukovce" i tome slično. Maja, moja srednja ćer'a je čak na kraju 4. godine Pravno-poslovne izjavila: joj, ne smem kući, imam sve petice, tata će me 'ubiti'!
Ne znam ni sam kako se postaviti prema deci. Verovatno zavisi od slučaja do slučaja. Ali da nam sistem školovanja ne valja - ne valja!
Hvala na poseti i čitaćemo se još :)

Тања said...

to i ja mislim, ali ne smem na glas da kažem, ionako me nekad svi čudno gledaju...:-))

Unknown said...

Dear Miroslav, I came to check out your blog, since you have been supporting mine.
I used to live in Czechoslovakia in Trnava near Bratislava for a year. I was living with a guy called Miroslav Moncek (seems a lot of guys are called Miroslav!) at the time.
Spend some time in Prague as well. I found the people to be very friendly and giving and the historical buildings was amazing. I still remember a few phrases in Slovak, but cant speak any more.
Saw that you played guitar. So do I although I'm not very good at it, very basic stuff.
I live in South Africa, a beautiful country with lots of opportunity to do well.
Hope to hear from you sometime.
Leonie

Miroslav said...
This comment has been removed by the author.
Miroslav said...

Dear Leonie, thank you very much for your counter visit to my blog. I know you can hardly find anything of interst for you here as it is not thematic blog like yours. I like your paintings very much and that's the reason for my visit to your blog now and then to see if there's something new.
Yes, Miroslav is very common name at Slavic countries. Namely, I live in Serbia not far away from Slovakia (part of ex Czechoslovakia) which is Slavic country too same as Poland, Russia, Ukraina end few other.
I do play guitar but not in public, rather for my ears only :)
Hope to hear from you again and would like to point out once again that I admire your work.
Regards

Anonymous said...

Cao!
Ja sam student matematickog fakulteta i radeci seminarski iz "metodike nastave" naisla sam na ovaj blog. Sto se pomenute nastavnice tice, mislim da je to stvar osobe, nema mnogo veze sa predmetom, svako je imao nekog "problematicnog" nastavnika, ja iz geografije na primer. Slazem se da je pristup predavanja matematike u skolama los, ali bih volela ako bi neko imao konkretnu ideju kako bi se na tome moglo poraditi. Sta tacno promeniti?
Pozdrav!

Miroslav said...

Pa možemo da prodiskutujemo o tome, ali predlažem e-mail.